dr Wanda Matras

dr Wanda Matras

  • 18 marca 2018
  • Doktor, adiunkt w Katedrze Zarządzania Informacją
  • Kierownik ds. praktyk w INoI dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych
  • Kierownik kursu i studiów podyplomowych z zakresu Biblioterapii
  • Członek Komisji Rekrutacyjnej InoI
  • Członek Wydziałowego Zespołu ds. Systemu Informacji
  • Członek Zespołu ds. Jakości Kształcenia
  • Opiekun II roku studiów stacjonarnych pierwszego stopnia
  • Literaturoznawstwo
  • Biblioterapia
  • Bibliotekoznawstwo
  • Czasopiśmiennictwo

Wykształcenie:

  • 1998 r. mgr bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. WSP im. KEN w Krakowie
  • 2007 r. dr nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa. Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

Zainteresowania badawcze:

  • Edukacja medialna i czytelnicza dla dzieci i młodzieży
  • Kultura literacka
  • Biblioterapia
  • Techniki pracy umysłowej, stymulacja pamięci i rozwoju intelektu
  • Historia prasy

Dydaktyka:

  • Media dla dzieci i młodzieży
  • Zarządzanie procesami informacyjnymi
  • Kultura organizacyjna w bibliotece
  • Biblioterapia
  • Dydaktyka Biblioteczna
  • Bibliotekarstwo
  • Seminarium dyplomowe (licencjackie) o profilu: funkcjonowanie bibliotek, metody pracy z czytelnikiem, biblioterapia, historia prasy współczesnej

Współpraca ze środowiskiem:

  • Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu, przewodnicząca Krakowskiego Koła Biblioterapeutów
  • Kierownik Zespołu ds. Badań nad Książką w ramach Ośrodka Badań nad Mediami UP w Krakowie
  • Członek Rady Programowej Uniwersytetu Trzeciego Wieku UP w Krakowie
  • Opiekun naukowy UTW UP, oddział w Kętach
  • Współpracownik Uniwersytetu Dzieci i Rodziców UP w Krakowie
  • Członek Polskiej Sekcji IBBY w Warszawie oraz Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich

Wybrane publikacje:

 

Artykuły w monografiach naukowych:

  • Książka uczy, bawi, wychowuje, czyli o korzyściach płynących z mądrej lektury [w:] Kultura – sztuka – edukacja. T. 2. Pod red. B. Kurowskiej i K. Łapot-Dzierwy. Kraków 2016, s. 144-161.
  • Potencjał edukacyjny i terapeutyczny bajek filozoficznych [w:] Człowiek i medium : terapia – rozwój – (auto)narracja. Pod red. A. Ogonowskiej. Kraków 2016, s. 49-70.
  • Multimodalność  Expresive Arts Therapy w bajkowym świecie kamishibai [w:] Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka. Pod red. A. Ungeheuer-Gołąb i U. Kopeć, Rzeszów 2016, s. 348-357.
  • Infantylni dorośli i dojrzałe dzieci w powieściach Christine Nöstlinger [w:] Światy dzieciństwa. Infantylizacje w literaturze i kulturze. Pod red. M. Chrobak i K. Wądolny-Tatar,  Kraków 2016, s. 33-48.
  • Strefa nauki, strefa kultury – biblioteka na miarę XXI wieku [w:] Bibliotekarz 2.0 : nowoczesność na bazie tradycji. Pod red. S. Skórki, M. Rogoża. Kraków 2015, s. 86-98.
  • Biblioteka miejscem dialogu międzypokoleniowego [w:] Książka i biblioteka w procesie komunikacji społecznej. Pod red. R. Aleksandrowicz i H. Rusińskiej-Giertych. Wrocław, 2015, s. 369-381.
  • Odpowiedź literatury na współczesne zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [w:] (Przed)szkolne spotkania z lekturą. Pod red. B. Niesporek-Szamburskiej, M. Wójcik-Dudek. Katowice 2015, s. 407-422.
  • „Głos Narodu” – dziennik polityczny, społeczny i literacki, „zupełnie niezawisły” w latach 1918-1939 [w:] Kraków – Lwów : czasopisma XIX i XX wieku. Pod red. G. Niecia, G. Wrony. Kraków 2014, s. 79-92.
  • Biblioteka – lokalne wrota do świata wiedzy i kultury [w:] Biblioteka w przestrzeni edukacyjnej : funkcje i wyzwania w XXI wieku. Pod red. S. Skórki. Kraków 2013, s. 81-96.
  • Nowe tendencje, zadania i funkcje współczesnej literatury dziecięco-młodzieżowej [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku : szkice bibliologiczne. Pod red. M. Antczak, A. Brzuski-Kępy, A. Walczak-Niewiadomskiej. Łódź 2013, s. 117-135.
  • „Przekrój” Mariana Eilego w opinii i ocenie krakowskich cenzorów [w:] Nie po myśli władzy. Studia nad cenzurą i zakresem wolności słowa na ziemiach polskich od wieku XIX do czasów współczesnych. Pod red. D. Degen i M. Żyndy. Toruń 2012, s. 197-214.
  • Prasa Ziemi Limanowskiej na przełomie XX i XXI wieku [W:] Prasa sądecka od zarania do dziś 1891-2011. Pod red. B. Farona. Kraków 2012, s. 89-101.
  • Książki na receptę z receptą na życie [w:] Lektury pokoleniowe i ponadpokoleniowe : z zagadnień recepcji. Pod red. I. Sochy. Katowice 2012, s. 145-158
  • Biblioterapeuta i jego warsztat biblioterapeutyczny [W:] O potrzebie biblioterapii. Praca zbiorowa pod red. K. Hrycyk. Wrocław 2012, s. 43-60.

Artykuły w czasopismach naukowych:

  • Biblioterapia – ewolucja teorii i rozwój praktyki. Przegląd na podstawie doświadczeń polskich i zagranicznych [w:] „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum” 2016 nr 22/23, s. 26-38.
  • Polska prasa szkolna – historia i współczesność [w:] „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia”.  Kraków 2015, Z. 13, s. 308-311.
  • Zaczytaj się zdrowo! Lecznicza moc lektur dla dzieci, młodzieży i rodziców [w:] „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria XI”, nr 101. Pod red. A. Baluch i M. Chrobak. Kraków 2011, s.  21-38.
Udostępnij znajomym